lördag 28 september 2013

Het chipsgratäng

Spanade in ett recept som jag tyckte var lite skojigt då jag älskar grillchips. Så ikväll slog jag till och lagade rätten och som vanligt så ändrade jag lite grann i receptet. Och om jag gör rätten igen så kommer jag att byta ut chipsen till pepparchips. Och jag kan verkligen lova att det absolut inte är någon smalmat! Men oj så gott det blev!

http://www.matplatsen.net/wp-content/uploads/2013/09/c5.jpg

Ordinarie recept
1 kg kycklingfilé
grillkrydda
1/2 purjolök
3 dl Vispgrädde
2 dl creme fraiche
1/2 burk mango chutney
salt & peppar
grillchips.


Skär filéerna i små bitar och stek dem i smör i stekpanna. Salta & peppra och krydda ganska rikligt med grillkrydda. Lägg över i en ugnsform. Finstrimla purjolöken och strö det över.

Vispa grädden och blanda försiktigt ner creme fraiche och mango chutney. Bre smeten över kycklingen och täck sedan formen med ett lager grillchips.
In i ugnen, 175 C ca 30 min tills rätten fått fin färg.
Serveras med ris och sallad till.


Dessa två foton har jag lånat från originalreceptet



Mitt omgjorda recept
Kycklingfilé
Grillkrydda
Pepparmix
Vitlökspeppar
Cayennepeppar

Champinjoner
Frysta Chiliflingor
Paprika
Hackad vitlök
Mango chutney
Vispgrädde
Philadelphiaost
Riven ost
Skär filéerna i små bitar och stek dem i smör i stekpanna. Krydda ganska rikligt. Jag fräste champinjoner och paprika i stekskyn från kycklingen. Lägg över i en ugnsform. Finstrimla purjolöken, hacka vitlöken strö det och chiliflingorna över kycklingen.

Vispa grädden och blanda försiktigt ner philadelphiaosten och mango chutney. Bre smeten över kycklingen och täck sedan formen med ett lager grillchips. Dekorera med chiliflingor och riven ost.
 
In i ugnen, 175 C ca 30 min tills rätten fått fin färg.

Serveras med ris och sallad till. Mums!

Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar