onsdag 21 januari 2015

Johannas utmaning, Toftby 30 days challenge dag 1-3

Hej min vän!
Hoppas att allt är bra och förlåt min frånvaro.

Har varit helt uppslukad av min mobil som inte ville återställa säkerhetskopian. Efter en vecka fylld med svordomar, sura utspel och på tok för lite sömn... I måndags bestämde jag att nu får det vara nog nu köper jag en en ny mobil med mer minne, fast alla tekniskt kunniga förklarade att det inte var det som var felet. Tada i tisdags hade den nya mobilen kört igenom säkerhetskopian och den var precis som innan kraschen och jag sken som en sol.

I måndags antog jag Johanna Toftbys utmaning, starten gick i måndags, som går ut på att  göra 4 stycken övningar varje dag i 30 dagar.  Det kommer att vara samma övning som skall utföras varje dag men mängden kommer per övning kommer att variera. I det här inlägget kommer de första 3 dagarna och sedan kommer jag att göra ett inlägg varje dag där jag följer schemat i Johannas utmaning.

Hashtagga gärna så har du chansen att vara med om att vinna snygga träningskläder från Mxdc (Johannas tävling)
#toftby30dagarschallenge
  
Utdrag nedan och foton från Johannas utmaning:
Dessa övningar tränar effektivt och framförallt rumpan, lår och bål. Det ger oss en extra kick att komma igång, även till er som är tränade kan köra tex dubbelt i början men det blir svårare längre fram.
Vi kommer köra dessa fyra övningar som vi kommer göra varje dag och dom sista dagarna kommer det bli många och vi kommer bygga upp successivt. Ni kommer orka mer och ni kommer bli starkare och starkare. Glöm inte värma upp när det gäller stora muskelgrupper. Tex gör övningarna efter en promenad,  jogg på stället, hopprep, är du på gym finns det massor tex crosstrainer mm.
Gör dom även i denna ordning så missar du ingen.




Squats 


Utfallssteg 


Höftlyft 


Crunches 


Här är alla dom fyra övningarna vi ska köra i 30 dagar. Enkla men supereffektiva. Vi kommer alltså öka för varje dag, vissa dagar kanske vi ökar squats och en dag kanske vi ökar crunch. Men summan i slutet kommer bli betydligt fler ;)  Jag visar nya utmaningen och antal vi ska göra alltid här inne kvällen före. ‘Missar ni hänga på dag 1 kan ni förstås köra ändå.
Osäkra på hur man gör övningarna ? Titta på filmerna på Johannas blogg och gör det framför en spegel.

Dag 1
15 Squats 
10 Utfallssteg (per ben) 
5 Höftlyft 
5 Crunches 

Lätt start men vi kommer öka. Redan vältränade kan dubbla. Gör utmaningen utöver era vanliga träningspass så kommer ni märka resultat! Johan som hjälper mig med detta hälsar också: Glöm inte hashtaggen så ni är med om att vinna snygga träningskläder från Mxdc. Det bästa är, man kan göra övningarna precis vart som helst.

Nu kör vi!

Ps. Skador mm, kolla med er sjukgymnast vad just du kan köra istället så du även kan vara med. Utfall bakåt tex är snällare mot knän, svårt för squats? Håll dig i en stolsrygg framför dig så får du bättre stöd.




Dag 2
20 Squats 
10 Utfallssteg (per ben) 
5 Höftlyft 
15 Crunches 




Dag 3 
20 Squats 
15 Utfallssteg (per ben) 
10 Höftlyft 
15 Crunches 

Nu ska jag kila iväg och göra dagens övningar...

Må så gott!
 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar