lördag 8 februari 2014

"Äppelpaj" i glas

Hej finaste!

Kaloribomb som nästan smakar som äppelpaj... 4 points per portion





 4 portioner


1 dl      Havregryn
1 msk  Smör
2 msk  Muskovadosocker
1 tsk    Kanel
2 st      Äpplen
1 tsk    Vaniljsocker
½  tsk  Malen Kardemumma
2 dl      Fraiche, max 8%
2 msk  Fflorsocker
Vaniljpulver

Skala och hacka äpplena. Fräs grynen i smöret med muskovadosocker och kanel. Ta ur grynen. Fräs äpplena i smör med vaniljsocker och mald kardemumma, tills de mjuknat. Låt svalna. Vispa fraichen tillsammans med florsocker och vaniljpulver tills det tjocknar. Jag bytte ut fraichröran mot vaniljvisp. Varva allt i 4 glas eller skålar!

Hm, när jag gör denna rätt igen kommer jag att göra lite annorlunda. Jag kommer att blanda ihop allting som skall fräsas, utom smöret, i en skål och låta det dra i kylskåpet. En timme senare skulle jag fräsa allting och sedan varva i glaset med fracheröran/vaniljvispen. Då kommer äppelröran var mer karamellig och inte lika grynig...

OBS! Rätten är inte 4 points med vaniljvisp.

Lycka till och hoppas att det smakar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar